Ko je generacija Z i šta očekuje od vašeg brenda?

Autor teksta: MARIJA GRBIĆ

Ne potcenjujte decu koja „vise“ na TikTok-u i Jutjubu. Prema dostupnim podacima, oni će činiti/čine 40% svih potrošača na svetu i njihova kupovna moć procenjuje se na 44 milijarde dolara.

Sociolozi i komunikolozi ne mogu da se dogovore od koje godine kreće Z generacija. Uglavnom se deca rođena između 1995. i 2010.godine uzimaju za pripadnike ove skupine.

Reč je o generaciji Z. To je populacija koja je došla nakon generacije milenijalaca i stoga se zovu i post-milenijalci. Zajednička karakteristika im je digitalno okruženje, ali je generacija Z odmakla nekoliko koraka dalje i zahteva poseban marketinški pristup.

Budući da su rođeni u punoj ekspanziji digitalnog doba, njihove ličnosti, ponašanje, stavove i potrošačke navike oblikovali su brojni gedžeti. I ako bi se pravio profil Z pripadnika, to bi, u globalu, izgledalo ovako:

Osvešćeni i dovoljno pismeni da prozru manipulaciju u reklamama. Žele sve sada i odmah. Pažnja im traje osam sekundi. Koriste oko pet uređaja istovremeno. Ne robuju markama, teže da budu autentični. Nemaju poverenja u formalno obrazovanje i siguran posao „do penzije“. Ne veruju tradicionalnim medijima. Slavne ličnosti nisu njihovi uzori. Veruju influenserima. Tolerantni su na tekovine modernog doba (na različite rase, gej populaciju, rodnu ravnopravnost…).

Sve ovo treba uzeti u obzir ako želite da im prilagodite svoju marketing kampanju. A već smo rekli da ih nikako ne treba ignorisati. I zato idemo redom.

10 načina za osvajanje Z generacije

  • Vaš biznis bi trebalo da ima višu svrhu 

Ovo je povezano sa onom osobinom gore da je generacija Z osvešćena. Zainteresovani su (bar tako deluje) za ekološke, političke i socijalne probleme današnjice. Zato to očekuju i od vas tj. vašeg brenda – da reprezentuje njihove vrednosti i učini neku pozitivnu promenu u svetu.

  • Promovišite preduzetničke vrednosti

Z generacija želi da uzme život u svoje ruke. Gledajući kako su prošli njihovi roditelji, ne veruju ni u formalno obrazovanje, niti u postojanje sigurnog posla. Svesni da su ta vremena prošla, okreću se pokretanju sopstvenog biznisa. Šta to znači za vas? Znači da bi trebalo da im pokažete kako vaš posao funkcioniše. Kako ste počeli, kako ste kreirali proizvod, ciljnu grupu, stekli prvi milion…pokažite im i kako funkcionišete „behind the scenes“. Dopustite im da zavire u ćoškove koji se obično ne prikazuju javno. Tako će se poistovetiti sa vama.

  • Lojalnost gradite kroz smislenu interakciju

Nije lako zadržati pripadnika Z generacije kao kupca. Njihova lojalnost se ne stiče kao sa prethodnim generacijama. Neki tvrde da uopšte nisu lojalni brendu i da se ne vezuju za marku, nego ih menjaju, tražeći autentičnost. Ipak, postoji način da im se priđe. Ključna reč je interakcija. Istarživanja su pokazala da su skloni interakcijama sa omiljenim brendovima:

  • 42% bi učestvovala u onlajn igri koji pokrene kompanija
  • 38% bi prisustvovalo događaju koji sponzoriše brend
  • 44% bi davalo ideje za dizajn proizvoda
  • 36% bi kreiralo sadržaj za omiljeni brend

I šta vam je onda činiti? Organizujete igrice, takmičenja, pitajte ih šta im se dopada, tražite da učestvuju u kreiranju proizvoda/reklama/sadržaja…Jednostavno – tražite feedback.

  • Komunicirajte na ličan način

Agresivne marketinške poruke i stare taktike promocije ne deluju na mlade ljude. Odrastanje u digitalnom svetu učinilo ih je osvešćenijim tako da mogu da prozru namere kreatora sadržaja. Stoga brze i agresivne poruke bi trebalo zameniti opuštenijim tonom.

Osim jezika, važno je da i samu kupovinu personalizujete i da je prilagodite navikama mladih.

  • Optimizujte korisničko iskustvo na mobilnom telefonu

Optimizujte svoj sajt i druge sadržaje tako da odgovaraju dimenzijama mobilnih telefona. Istraživanja pokazuju da Z generacija najviše vremena provodi na smartfonima (prema anketi IBM-a 75% generacije Z od svih uređaja koristi najviše mobilne telefone) i da ih dobiju već sa 12 godina.

  • Generacija Z koristi društvene mreže za različite aktivnosti

Razumevanje kako generacija Z koristi društvene mreže, ključno je kod kreiranja sadržaja na njima koji rezonuje sa takvom publikom.

Mladi koriste različite društvene mreže za različite aktivnosti. Prema studiji američke agencije Response Media to izgleda ovako:

  • identitet prikazuju na Instagramu
  • momente iz svakodnevnog života na Snepčetu
  • čitaju vesti na Tviteru
  • skupljaju informacije na Fejsbuku

Dodatno, istraživanja pokazuju da Instagram koriste za otkrivanje novih brendova i novih proizvoda, a Jutjub za preporuke influensera za kupovinu određenih proizvoda.

  • Zaboravite na Fejsbuk, fokusirajte se na Snepčet

Generacija Z smatra da je Fejsbuk za „stare ljude“.  Stoga ne čudi podatak da je Fejsbuk  izgubio preko 25% korisnika između 13 i 17 godina u periodu od tri godine. Prema anketi u kojoj su učestvovali tinejdžeri u Americi, Snepčet je njihova omiljena platforma, dok je Instagram na drugom mestu.

  • Kreirajte primamljiv sadržaj sa fokusom na video

Internet je prenatrpan sadržajem, a pažnja Z generacije traje svega osam sekundi. Poznati su po multitaskingu, jer istovremeno koriste pet uređaja. Šta sve ovo znači za kreatore reklamnih poruka? To znači da treba da izbegavaju duge tekstove i duge video snimke. Najbolja forma su kratki video snimci na društvenim mrežama, jer ih mladi najbolje prihvataju.

Kada je reč o oglasima na video snimcima, važno je napomenuti da ih na Jutjubu sklanjaju posle 9,5 sekundi. I zato, ako ciljate Z generaciju, takve reklame bi trebalo da budu kratke – svega šest sekundi.

  • Posvećenost privatnosti

Z generacija teži da sačuva privatnost. Imaju svest da ono što dospe na Internet, tamo i ostaje. Prema jednom IBM istraživanju, manje od jedne trećine tinejdžera želi da deli lične informacije na Internetu. Nasuprot tome, 61% njih nema problem da deli takve informacije sa brendovima kojima veruje. I zato, kada želite da prikupljate podatke od mladih, radite to transparentno i štiteći njihova prava.

  • Influenseri

Saradnja sa influenserima je odličan način da se približite Z generaciji. Prema podacima Gugla, 70% ovih mladih subskrajbera na Jutjubu povezani su sa influenserima, a ne sa tradicionalnim poznatim ličnostima. I ovo je jako dobra vest za male biznise koji ne mogu da plate slavne ličnosti.

Zato, bacite se na potragu influensera za vašu nišu i dogovorite saradnju. Cena po objavi zavisi o kom je influenseru reč, ali nekima umesto novca možete dati proizvod ili uslugu.

Nakon Z generacije, na scenu stupa generacija Alfa. To je populacija rođena između 2013. i 2030. godine. Kakve izazove ona nosi, biće poznato u budućnosti.